Extra ondersteuning

Leerlingen die meer ondersteuning nodig hebben, kunnen afhankelijk van hun behoeften extra begeleiding krijgen in specifieke groepstrainingen of individuele ondersteuning. In de individuele ondersteuning spelen de persoonlijk mentoren een cruciale rol, zowel in de begeleiding van de leerlingen als in de ondersteuning van de mentor en docenten van de betreffende leerling. Als in de Basisondersteuning niet geboden kan worden wat de leerling nodig heeft, dan kan er extra ondersteuning ingezet gaan worden. Om in aanmerking te komen voor extra ondersteuning vullen mentor en ouder(s)/ verzorger(s) samen met hun zoon of dochter het aanmeldingsformulier extra ondersteuning in.

Leerlingen die ondanks de begeleiding blijven vastlopen kunnen waar passend ondersteuning krijgen in de ondersteuningsklas DOK. Dit is voor kortdurende, intensieve ondersteuning om de ontwikkeling van de leerling weer te stimuleren en te zoeken naar de meest passende onderwijsplek en/of onderwijsondersteuning voor de leerling. Het kan zijn dat ondanks ingezette extra ondersteuning het JFC uiteindelijk geen passende plek blijkt te zijn, dan gaan we samen met de ouders op zoek naar een passende plek. Hierbij betrekken we  de kennis en expertise van het samenwerkingsverband passend onderwijs POBV.

De zorgcoördinator bepaalt welke eventuele extra ondersteuning ingezet gaat worden. Voor de leerlingen met extra ondersteuning wordt een handelingsgericht Ontwikkelings Perspectief Plan (OPP) opgesteld. Dit wordt zoveel mogelijk in samenwerking met alle betrokkenen opgesteld. In dit plan worden de belemmerende en bevorderende factoren beschreven en de doelen waaraan gewerkt dient te worden. Over het handelingsdeel moet overeenstemming met ouders worden bereikt.

Als de basisschool verwacht dat er in de brugklas al gelijk extra ondersteuning nodig is, dan gaat de zorgcoördinator in gesprek met ouders / verzorgers en een vertegenwoordiger van de basisschool. In dit overleg wordt de hulpvraag besproken en wordt bekeken hoe we de ondersteuning vorm kunnen geven. Van deze leerlingen wordt het OPP van de basisschool opgevraagd.

Persoonlijk Mentoren: voor sommige leerlingen met extra ondersteuningsbehoeften wordt een persoonlijk mentor ingezet. De persoonlijk mentor functioneert naast de klassenmentor en is het aanspreekpunt voor leerling / ouders. Hij / zij biedt één op één begeleiding passend bij de hulpvraag van de leerling.

Talentbegeleiding: voor leerlingen die meer begaafd zijn is er Talentbegeleiding. De Talentbegeleider functioneert naast de klassenmentor en heeft kennis van hoogbegaafdheid. Hij is het aanspreekpunt voor leerling / ouders. Hij biedt één op één begeleiding passend bij de hulpvraag van de leerling. Wanneer deze extra ondersteuning de leerling nog onvoldoende helpt, kan de leerlingen besproken worden in het ZorgAdviesTeam (ZAT).

Het ZAT bestaat uit: Intern JFC: Zorgcoördinator/ (Persoonlijk) mentor / Orthopedagoog/ stafdocent (indien nodig) /Afdelingsleider (indien nodig). Extern: Schoolmaatschappelijk werk verbonden aan het CJG / Jeugdarts / Leerplichtambtenaar.

 

Meldcode Kindermishandeling Huiselijk Geweld

Bij vermoedens hiervan treedt de Meldcode in werking. De zorgcoördinatoren zijn Aandachtsfunctionarissen Huiselijk Geweld en Kindermishandeling.